top of page
LIGAND NAADLOOS FLEXIBELE TRAJECTEN

Naadloze flexibele trajecten (NAFT) bieden enerzijds ondersteuning aan leerlingen bij wie schooluitval dreigt en die tijdelijk intensieve begeleiding nodig hebben, en aan de onderwijsinstellingen uit het secundair onderwijs waar deze leerlingen naar school gaan. In deze trajecten worden individuele leerlingen, leerlingengroepen, individuele leerkrachten, schoolteams en/of scholen begeleid. Deze trajecten zijn vraaggestuurd en worden op maat ingevuld. Ze worden aangeboden door organisaties die hiervoor erkend zijn door de Vlaamse overheid. NAFT is dus een vorm van schoolexterne ondersteuning, aanvullend op de interne leerlingenbegeleiding.

​

Hoe werken we?

 

  • Maximale bereidheid in het mee denken hoe we het leren (opnieuw) kunnen mogelijk maken voor jongeren (en de context errond die dit mee mogelijk maakt)

  • Gratis

  • Zo kort als mogelijk, zo lang als nodig

  • Vraaggericht

  • Minstens wekelijks contact (maar kan variëren naargelang de nood en het proces)

​

Verloop:

 

  • We krijgen een telefonische vraag van het CLB (die meestal in het verlengde ligt van wat besproken is op de cel leerlingbegeleiding/via school). Of we krijgen een vraag van school, die reeds doorsproken werd met CLB.

  • Alle vragen worden meegenomen naar de verdeeltafel NAFT. Deze gaat normaliter wekelijks door op woensdagvoormiddag, waar ook de vragen verdeeld worden onder de vier lokale NAFT-aanbieders (Groep Intro, Aktraktie, Aura en Ligand).

  • Er wordt een procesbegeleider aangeduid die contact zal opnemen met CLB resp. school en/of jongere en diens gezin.

  • Tijdens de opstart wordt nagegaan wat de vraag is van school, CLB, ouders en jongere en wat de gemeenschappelijk focus van het NAFT-traject wordt.

  • Idealiter wordt tussentijds afgetoetst of er bijgestuurd dient te worden, en of de neuzen in dezelfde richting behouden blijven.

  • Tenslotte wordt er afgerond, bij voorkeur met de dichtst betrokkenen: een terugblik op de afgelegde weg, een vooruitblik met al dan niet nodige (externe) opvolging of begeleiding.

​

CONTACT

 

Aanmelden kan via de twee aanspreekpunten NAFT Zuidwest-Vlaanderen:

Katrien Deweer en Anoushka Bultinck via: 

  • 0490 44 91 31

  • 0490 41 51 30

​

Meer info op NAFT: naadloos flexibel traject

​

NAFT wordt ook aangeboden vanuit AURA, meer info via onderstaande knop: 

​

 

ATOOM80-leren(terug)mogelijk maken.

Het “leren” terug mogelijk te maken en/of leren opnieuw “mogelijkheden” zien. Atoom80 heeft een focus op actiegericht prikkelen, ontdekken en experimenteren met ondergesneeuwde of te (her)ontdekken interesses, talenten en drive van jongeren. 

​

We doen dit alles vanuit 4 overtuigingen:  

  • Vergroten van individueel vermogen. Drive, goesting en trots aanwakkeren. Het gevoel van Trots-zijn kent zijn kracht in het kunnen delen met wie echt belangrijk is voor jou.

  • Leren is een universele behoefte van elke mens, elke jongere.  

  • Mogelijkheden creëren betekent voor ons opnieuw geconnecteerd geraken, met uzelf, met anderen, met de natuur, met het leven, met familie. Het gaat over goed gegrond en geworteld zijn.

  • De context als ‘motor’.  Samen met een betekenisvolle ander gaan we op zoek, naar mogelijkheden, naar leren, naar actie. 

​

Mogelijkheden creëren leren. 

Atoom80 is een samenwerking tussen Oranjehuis vzw - Aura vzw en Wingg waarbij de brug geslagen wordt tussen jeugdhulp en mentaal welbevinden vanuit een focus op leren. Onze overtuiging is dat welbevinden van jongeren en “leren” in de betekenis van evolueren, zingeving, van betekenis kunnen/mogen zijn  onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.  

​

Als het niet iets met je doet,  is er geen overdracht, geen vonk, geen leren. 
(Marco Mout- Walhallab Nederland.)

​

We werken binnen Atoom80 zowel vanuit een preventief aanbod als verdiepende werking.
Preventief aanbod om zoekende jongeren te versterken in opnieuw richting vinden, trots, goesting tot leren genereren. 

​

Verdiepend werking: met jongeren die het schoolse leren loslaten terug een draad op te pikken. Dit vanuit herstellen van relaties, verbinding met zichzelf/anderen en versterken en via actief experimenteren nieuwe talenten ontdekken.

bottom of page